A stressz sajnos már a mindennapi életünk részét képezi, sokan észre sem veszik, annyira megszokottá vált számukra. Természetesnek veszik, ha éjszakánként többször felébrednek, nem tudnak visszaaludni, már nem tulajdonítanak jelentőséget annak a furcsa, kis szorító érzésnek a gyomorban, vagy nem tűnik fel, ha a családi békesség, semmivé foszlik az állandósult feszültség miatt. Rengeteg ember éli úgy az életét, hogy a munkahelyi megoldatlan gondok, állandósult nehézségek a nap 24 órájában jelen van tudatukban, tudatalattijukban, sokszor testi tüneteket produkálva.
Mennyire fontos a business coaching-ban a stresszoldás? Mérhetőek-e üzleti szinten a hatásai?
A business coaching során az egyik, ha nem a leggyakrabban előkerülő téma. Vagy főproblémaként jelenik meg, amelyet célzott feladatokkal, gyakorlatokkal lehet kezelni, vagy egy teljesen más probléma kísérő jelensége – hiszen bármilyen elakadás, felmerülő akadály, vagy negatív hatás eleve kiválthatja. Ez utóbbi esetben, ha az elsődleges problémát megfelelően kezeljük, akkor nagy valószínűséggel a velejáró kellemetlen jelenség is megszűnik.
Ahogy említettem a stressz az egyik leggyakoribb jelenség az üzleti életben. Nem mindegy, mennyire hagyjuk elharapózni, vagy épp csak az életünk természetes velejárójának tartjuk, esetleg tudatosan csökkentjük, kezeljük. A kezeletlen stressz köztudottan rengeteg egészségügyi, testi tünetet idéz elő, amelyek akár halálos kimenetelűek is lehetnek. Emellett a munkahelyi stressz természetes módon nyomja rá bélyegét a magánéleti kapcsolatokra is. (Rengeteg esetet láthatunk, ahogy a munkahelyi problémák miatt annyira megromlik a házastársi viszony, hogy végül válás lesz belőle, vagy épp a vezető eltávolodik a saját gyermekeitől)
És természetesen ugyanúgy rányomja bélyegét a munkahelyi teljesítményre is. A stresszes vezetőre jellemző a zavarodottság, képtelen a tiszta gondolkodásra, romlik a koncentrációs képessége, rossz a közérzete, szorong, depressziós, stb. Ezek mind olyan velejárói a stressznek, amelyek kifejezetten rontják a vezető teljesítményét. Az, aki nem képes tisztán gondolkodni, nem képes helyesen felmérni az erőviszonyokat – akár a sajátját, akár az üzletfeleiét – , a piaci helyzetet az éppen aktuális érzelmei alapján definiálja, az bizony előbb-utóbb nagyot fog bukni.
Azok az üzletfelek, akik a vezetőt folyton stresszesnek találják, hosszútávon nem fognak tudni bízni benne, ezért fennáll a veszélye annak is, hogy bármilyen jó a termék, jók a feltételek az üzletkötésre, a vezető stressz által kiváltott kiszámíthatatlansága, bizonytalansága, kapkodása, vagy épp túl erőszakos viselkedése azt meghiúsítja.
Az sem elhanyagolható jelenség, hogy a kollégák hogyan élik meg egy vezető stresszes mindennapjait, vezetői stílusát. Az állandó hangulatingadozások, az ingerült, és kiszámíthatatlan viselkedés, vagy éppen a vádaskodás nagyon megkeseríthetik a munkatársak életét. Sokszor előfordult már, hogy beosztottak azért váltottak munkahelyet, mert nem tudták elviselni felettesük stressz által generált viselkedését. Ha pedig erre nincs lehetőségük, a feszültség rájuk is átragad, és ugyanúgy romlik az ő teljesítményük is, amiért a vezetőjük már joggal neheztelhet, így létrehozva egy végeláthatatlan spirált.
Coaching folyamata a stressz kezelésére
A coaching folyamat során először is feltérképezzük a stresszt kiváltó okokat, helyzeteket, esetleges személyeket, kapcsolatokat. Erre elég sok gyakorlat létezik, tesztek és olyan feladatok, amelyek az ügyfelet ráveszik a tudatos önmegfigyelésre.
Talán a legegyszerűbb az lenne, ha a stresszt kiváltó okot meg lehetne szüntetni, vagy elkerülni azt. Erre sajnos ritkán van lehetőség. Ha mégis, akkor abban segíthetünk az ügyfélnek, hogy ehhez átszervezze az életét.
Ha nincs lehetőségünk a stresszt kiváltó okot megszüntetni, akkor tovább lépünk, és kialakítunk egy önvédelmi mechanizmust. Ilyenkor megerősítjük azokat a képességeket, amelyek segítik a célunkat – önbizalom megerősítése, időkezelés, prezentációs technikák, stb.
A coaching legfőbb eszköze, hogy az ügyfelet képessé tegye arra, hogy több szempontból is megvizsgálja a problémát, helyzetet. A stressz kezelésekor is hatékony eszköz, ha az azt kiváltó helyzetet, személyt más szemszögből is megvizsgáljuk. Ahhoz, hogy ezt megtehessük, ki kell lépnünk a saját lelki, érzelmi állapotunkból és eltávolodni a problémától, esetleg beleképzelni magunkat a másik helyzetébe. Így lehetősége van az ügyfélnek arra, hogy jobban megértse a helyzetet. A legfontosabb azonban minden esetben az alapos önvizsgálat. Az ügyfélnek folyamatosan figyelnie kell önmagát, „rajtakapnia” magát azon, ha épp lényegtelen dolgokon borul ki, amelyek aztán meghatározzák hangulatát egész napra. A stressz kezelését szolgáló coaching ülések során rengeteg önismeretet szerez az ügyfél, amelynek sok hasznát veheti nemcsak a stressz kezelésében, de életének minden területén.
Természetesen az ügyfél a coaching ülések alkalmával elsajátíthat olyan technikákat is, amelyeket közvetlenül és hatékonyan alkalmazhat a stressz csökkentésére egy feszült szituációban. Ilyen lehet a meditáció, akupunktúrás pontok stimulálása, negatív gondolatok pozitívvá való alakítása, stb.
Vannak-e eltérések a nők és a férfiak “kezelésében”?
Furcsa helyzetben vannak a nők manapság. Az elmúlt évszázadban kiharcolták maguknak az egyenjogúságot, az egyenlő bánásmódot. Legalábbis látszólag. A társadalmi beidegződések, szokások azonban nem adják ezt könnyen. A nőnek ma is ugyanúgy meg kell felelnie a hagyományos szerepeknek – mint gondoskodó feleség, anya – és nem csak azért, mert a társadalom ezt várja el, hanem azért is, mert genetikailag ez van belekódolva. Emellett az önérvényesítés zászlaja alatt ugyanúgy részt vesz az üzleti életben, mint a férfiak. Azonban még mindig érezhető a nemek közti megkülönböztetés. A nők vállára, főleg, ha vezető szerepben van, óriási teher nehezedik, hiszen nekik sokkal többet kell letenniük az asztalra ahhoz, hogy ugyanazt az elismerést megkapják, mint férfi társaik. Mindezt úgy, hogy többségük otthon is ugyanúgy igyekszik helytállni, és a család életét támogatni.
A nők, természetüknél fogva másként élik meg a stresszhelyzeteket is. Az ő esetükben leginkább arról van szó, hogy a vezetői pozícióhoz köthető, főként férfias értékeknek való megfelelés és a női teljesség megélése között rengeteg feszültség forrás alakulhat ki. Sok esetben nem is kerül felszínre a nemi különbség, és kisebb fajta kutató munka kell ahhoz, hogy felismerjük, hogy az ügyfél esetében bizony nemi megkülönböztetés – genderkérdés – miatt alakult ki a feszültséget okozó helyzet.
A nők érzelmi nyitottsága, intuitív képessége, és a stresszhelyzetek másfajta mivolta bizony másfajta „kezelést” igényel. Ugyanazok a feladatok, és gyakorlatok természetesen ugyanolyan hatékonyak lehetnek a férfiak és a nők esetében is, de a coach hozzáállása, a probléma valódi gyökerének felismerése másfajta folyamatot eredményez, mint egy férfi vezető esetében. A női vezetők coaching és egyéb módszerekkel való támogatásának külön irodalma van.
A női vezetők egyik legnagyobb problémája, hogy a másokról való gondoskodás, mások előtérbe helyezése számukra természetes viselkedés. Ez viszont nagyban megnehezíti a saját elképzeléseik, céljaik megvalósítását. Ahhoz, hogy a kellő egyensúlyt képes legyen fenntartani, és a saját érdekeiért képes legyen úgy kiállni, hogy közben tiszteletben tartja mások érdekeit, és mindeközben nem érzi a bénító, frusztráló kettősséget, alapos önvizsgálat, önreflexió szükséges. A folyamat során kategorizálja a környezet elvárásait, és mellé helyezi a saját képességeit, céljait, így tudatosítva magában a saját energia forrásait, és tisztázni a lehetőségeit.
Szervezeti, közösségi vagy egyéni szinten hatékonyabb-e a fejlesztés?
Az egyén hat a szervezetre és a szervezet hat az egyénre. Azonban ha csak egy valamit változtatunk meg a rendszerben, nagy a valószínűsége, hogy minden más is megváltozik. A pillangóhatás egy szervezet életében is ugyanúgy működik, mint az élet bármely más területén.
Nagyon sok múlik a vezetőn. Ha egy vezető tudatosította magában, hogy stresszes viselkedésével mennyi kárt okoz a munkájában, és a munkatársai körében, és segítséget kér, már az óriási változásokat képes elindítani a szervezet életében. Ha sikeresen leküzdötte a stressz velejáró tüneteit, amelyek addig erőteljesen kihatottak a kollégák és üzletfelek viselkedésére, akkor már számottevő változás állhat be az életükbe. Egy vezető a kiegyensúlyozott magatartásával, összeszedett, átgondolt döntéseivel, pozitív hangulatával inspiráló hatással van a környezetére.
Mindemellett viszont vannak olyan szervezetek, olyan helyzetek egy vállalat életében, amikor külső körülmények – gazdasági válság, leépítések, különböző krízishelyzetek – a szervezet egészére gyakorolnak nyomást, és stresszes helyzetbe hozzák az alkalmazottakat. Ilyen esetben kifejezetten hatékony, ha a kollégák többsége, vagy akár mindegyike részesül fejlesztő segítségben.