VÁLLALKOZÓI ÖNISMERET – MINEK IS AZ?

A vállalkozó szót mindenki érti, az önismeretet is remélhetőleg,

bár ezzel kapcsolatban megjegyezném, hogy az önismeret, mint olyan nem egy statikus, egyszer elsajátítható tudás, hanem egy fejlődési folyamat, aminek jó esetben sosincs vége.

Miért fontos, hogy vállalkozóként foglalkozzunk az önismerettel?

Azért, mert ez a szerep, feladatkör rengeteg kihívás elé állít minket, és hogy egy kicsit dramatizáljam is, súlyos következményei lehetnek – a zsebünkre, a megélhetésünkre játszunk. Ahhoz, hogy könnyedén, magabiztosan, stresszmentesen legyünk képesek a vállalkozásunkat vinni, tudatossá kell válnunk önmagunkra, észre kell vennünk a belőlünk származó korlátokat.

Ez abban is óriási segítséget tud nyújtani, hogy a külső körülményekre megfelelő választ adjunk.

Egy vállalkozás működtetése sok tényezős feladat, ebből fakad, hogy sok témában merülhetnek fel bennünk kérdések, és bizonytalan érzések. Az önismeret pedig az az út, amivel ezeken felülemelkedhetünk.

Ragadjuk ki például a marketinget!

Aki nem marketinges vállalkozást visz, annak nagy valószínűséggel ez óriási mumus. Túlkínálati piacon vagyunk szinte mindannyian – márpedig akárhonnét nézzük, egy kisvállalkozó bármit is csinál, biztos, hogy túlkínálati piacon van – ha másért nem, de a folyamatosan ránk zúduló mindenféle információ miatt biztosan.

Kitűnni, megkülönböztetni magam, megtalálni és eljutni a célcsoporthoz, átvinni az ingerküszöböt, vásárlásra bírni a potenciális ügyfeleket nem kis feladat. A technikai fejlődés pedig magával hozza azt is, hogy a marketing ma már olyan kommunikációs rendszereket foglal magában, amiket egyszerű földi halandó teljességgel képtelen lekövetni.

És igen, tűnhet úgy, hogy csak azok tudnak érvényesülni, akik képesek fenntartani egy óriási, automatizált és folyton megújulni képes marketing gépezetet.

Hogy mi ennek a következménye?

Kétségbeesés, elbizonytalanodás önmagamban és a vállalkozásom létjogosultságában, önbizalom csökkenés, egyre alacsonyabb önértékelés, tehetetlenség, düh, harag, irigység, frusztráció, stb.

És ezeknek mi a következménye?

Egyre gyengébb vállalkozó, egyre több kapkodás, és kicsit sem kielégítő eredmények, legrosszabb esetben pedig bezárás.

Mi a megoldás?

Először is a nagyon biztos alapok, amelyek az önismeret útján épülnek igazán!

A nagyon erős identitáshoz a ki vagyok én kérdés megválaszolása. Elsőre ez talán elég bagatellnek tűnik, de az a helyzet, hogy a vállalkozók nagyon nagy része, és lehet, hogy nem túlzok, ha azt mondom, hogy minden egyes (kis)vállalkozónak ez bizony nagy kérdés. (Nagyobb cégeknél is kérdés, de ott egészen más a kiindulási pont, mint egy egyszemélyes, vagy kis csapattal működő vállalkozásnál.) Ugyanis ezekben az esetekben egész egyszerűen nem hagyhatjuk ki a vezető személyiségét, vagyis Téged, mint embert, mint érző, gondolkodó lényt, lévén, hogy a vállalkozásod Te magad vagy.

Hogy miért olyan nehéz megválaszolni, hogy ki vagyok én?

Azért mert életünk során rengeteg hatás ér minket, rengeteg vélt, vagy valós, külső, vagy belső elvárással szembesülünk, rengeteg játszmázós helyzetbe kerülünk, és mert rengeteg érdeket kell figyelembe vennünk, amit nem feltétlenül a feltétel nélküli szeretet táplál. Ezek pedig olyan maszkokat kényszerítenek ránk, olyan szerepeket vagyunk kénytelen magunkra ölteni, ami mögött a valódi énünk, vele együtt a szívünk mélyén hordozott értékeink elfelejtődnek, eltűnnek, rosszabb esetben elsorvadnak. Ahhoz, hogy a ki vagyok én kérdést meg tudjuk válaszolni, előbb ezeket a lepleket le kell rántanunk magunkról. Ez pedig nem megy pikkpakk, bármennyire is szeretném azt állítani, hogy két óra alatt megoldható.

Máris itt az újabb kérdés!

Ha ez a sarokkő megvan, akkor lehet tovább építkezni és további kérdéseket megválaszolni, mint például, hogy mit akarok. Erre már egyrészt könnyebb válaszolni, ha tudjuk, hogy kik vagyunk, másrészt ez egy újabb erős alapköve lesz a vállalkozásunknak. A mit akarok kérdés valójában arra vonatkozik, hogy miről is szól a vállalkozásom, mit csinálok benne, mi a küldetésem. Nem kis kihívás egy mondatba sűríteni, de óriási ereje, haszna van, ha ezt megtesszük.

Ez a mondat lesz az, amivel röviden, tömören, érthetően be tudunk mutatkozni bárhol bárkinek úgy, hogy a másik értse, tudja és megjegyezze, hogy mivel foglalkozunk. És akkor is óriási jelentősége van, amikor valamiért szem elől tévesztjük a céljainkat, elvétjük az irányt, vagy épp elbizonytalanodunk. Ez a mondat lesz az, amit kitűzhetünk a zászlónkra, ami mederben tart minket, amire építhetjük a stratégiánkat, ami mindig emlékeztet arra, miért kelünk ki az ágyból.

Hogy ennek hol vannak a buktatói?

Sajna nem tudom állítani, hogy az első, ki vagyok én kérdésre adott válasz keresése közben minden leplet lerántunk magunkról. Ha arra vagyunk trenírozva, hogy a külvilágot figyelve alakítsuk az életünket, tartsuk be a szabályokat és alkalmazkodjunk, akkor elég lassan tisztul ki a kép és hagyunk fel azzal, hogy bármilyen vélt, vagy valós elvárásnak meg akarjunk felelni. Már az előző kérdésnél is, és itt is gyakran megjelenik előttünk az a kérdés, hogy vajon mit fognak szólni mások, ha én ezt csinálom?

Megjelenik előttünk egy-egy ismerős arc, egy kolléga, a szomszéd, a szüleink, az exünk, a gyerekkori barátunk, a konkurensünk, a tanárunk, a mentorunk, és látjuk, érezzük a rosszalló, kétkedő, csodálkozó, bizonytalan arcát, halljuk a hangját, ahogy a hátunk mögött összesúg valaki mással. És máris elbizonytalanodtunk.

Ha esetleg ez nem játszik – ne tagadd, úgyis tudom, hogy játszik – , akkor pedig ott van az a korlát a fejedben, hogy vajon erre te biztosan képes és alkalmas vagy-e? Vagy éppen az, hogy tényleg értékes-e az, amit szeretnél csinálni? Hogy a világnak vajon szüksége van-e arra, amit te adni tudsz neki?

Ahogy látod, ennek a két kérdésnek a megválaszolása is elég sok önmagunkkal töltött időt igényel. Sok aspektusból érdemes végigtekintenünk önmagunkon, a képességeinken, az erősségeinken, gyengeségeinken, tapasztalatainkon.

Van, aki számára ez könnyebben megy, van akinek nehezebben. Az a helyzet, hogy ha olyan vállalkozást szeretnél építeni, amiben komfortosan érzed magad, amiben kiteljesedhetsz, és sikereket érhetsz el, akkor nem érdemes elbliccelned. Tölts minél több időt önismereti kérdésekkel!

Majdnem készen vagyunk – majdnem

Ha ezzel megvagyunk, akkor a célcsoporttal kapcsolatos kérdésekre válaszolni szinte gyerekjáték lesz! Ugyanis ez lesz a következő állomásunk az építkezésben. Eddig önmagunkkal foglalkoztunk, megtudtuk, hogy kik vagyunk és mi a küldetésünk, most már nyithatunk kifelé és a fókuszunkat már áttehetjük a külvilágra.

Célcsoport meghatározása

Minél pontosabban meg tudod határozni a célcsoportodat, annál könnyebb dolgod van. Egész egyszerűen azért, mert tudod, hogy kinek kommunikálsz, és nekik hogyan kell kommunikálnod.

Na jó, ez sem ennyire egyszerű, és minket most nem is a technikai része érdekel, hanem az, hogy hol és hogyan tudod elgáncsolni önmagadat ebben a témában.  Ugyanis nagyon könnyen meg tudod tenni.

Ha elkezded az ide vonatkozó marketing, vagy stratégia építő leckét, akkor azzal fogod kezdeni a célcsoport meghatározást, hogy az ideális ügyfeled tud és hajlandó fizetni a termékedért és szolgáltatásodért.

Ez jó taktika, de ehhez előbb vizsgáld meg önmagadban a kérdést: ha Te vagy a saját vásárlód, hajlandó lennél-e fizetni a termékedért, szolgáltatásodért? Hogy miért fontos erre a kérdésre válaszolnod? Mert ha benned van valami olyan gát, ami miatt nem tudnál jó szívvel fizetni önmagadnak a termékedért, szolgáltatásodért, akkor nem tudod elvárni azt sem, hogy más ezt megtegye. És hopp, máris elgáncsoltad magad és távol kerültél a fizetőképes ügyfeleidtől.

A teljesség igénye nélkül tegyünk még egy lépést ebben a témában. Legyen elképzelésed az ideális ügyfeledről (klassz leckék vannak arra, hogyan építsd fel a vásárlói perszónádat, de most ilyen mélységig nem megyünk bele, sőt, egy kicsit más aspektusból vizsgáljuk a témát):

  • milyen ember,
  • hogyan viselkedik veled,
  • hogyan fogadja a termékedet, szolgáltatásodat,
  • hogyan távozik,
  • ad-e visszajelzést,
  • ajánlana-e téged másoknak?
  • Te milyen élményeket kapsz tőle,
  • milyen érzésekkel kapcsolódsz hozzá,
  • milyen élmény maga a vásárlás, vagy szolgáltatás a számodra ideális ügyfél esetén?

Ha ezeket nemcsak végig gondolod, de hagysz magadnak időt beleérezni, akkor figyelj nagyon az érzéseidre! Nagyon gyakran egész egyszerűen nem tudjuk elképzelni azt, hogy az ügyféllel való kapcsolódás számunkra is ugyanolyan nagyszerű, felemelő és nyereséges (nemcsak anyagilag), mint amit mi szeretnénk biztosítani az ügyfélnek.

Hogy miért lehet ez?

Rengeteg oka lehet, de a leggyakrabban nem hisszük el, hogy ezt megérdemeljük.

Vagy mert azt gondoljuk – persze tudat alatt – , hogy „mindig a vásárlónak van igaza”, vagyis a vásárló, ügyfél magasabb szinten van, mint mi, hiszen ő fizet.

Vagy, mert túlságosan hálásak vagyunk azért, hogy valaki hajlandó volt vásárolni tőlünk – ugyanis mi magunk nem tartjuk elég értékesnek magunkat, a termékünket, a szolgáltatásunkat.

Mert úgy gondoljuk tudat alatt, hogy a szolgáltatás egyenlő a szolgálattal, a szolgálat pedig nélkülözi az egyenrangú partnerséget. És még ezernyi oka lehet…

Ha kidolgoztad a célcsoportodat és megvizsgáltad, hogy mindez Téged hogyan érint, akkor meg kell tervezni a hozzájuk vezető utat, vagyis stratégiát kell építened ahhoz, hogy vásárlóid legyenek. Itt már áttérünk a marketing eszközök használatára, és majd később innét folytatjuk!

A lényeg: önismeret, önismeret, önismeret!

Ha pedig bármilyen gondolat felmerült benned, esetleg csaptál a homlokodra egy nagyot, mert rájöttél valami fontosra a saját működésedet illetően, ne felejtsd el velem megosztani például a Magabiztos vállalkozók csoportjában! Szomjazom a történeteitek, nagyon sokat tanulok belőle én is!